października 23, 2013

Zawsze układaj i krój wg nitki osnowy - co to jest?

Jako, że moje szycie staje się coraz bardziej świadome, postanowiłam ustalić, jakie akcesoria są mi niezbędne, aby to szycie było przyjemniejsze. I tak w poszukiwaniu tej wiedzy trafiłam na wątek "Niezbędnik krawcowej" w blogu Susanna szyje.  Przeczytałam wszystko z wielką uwagą. W tym zestawieniu znalazłam coś, co mnie zaintrygowało - "zawsze układaj i krój wg. nitki OSNOWY czyli zgodnie ze strzałką (pionowo) – nie w poprzek bo dana rzecz nie będzie się ładnie układać....".

Od razu pojawiło się pytanie CO TO JEST NITKA OSNOWY? JAK JĄ ZIDENTYFIKOWAĆ? Niestety, jestem zupełnym laikiem i takich, wydawać by się mogło, podstawowych rzeczy nie wiem....Lubię wiedzieć, więc postanowiłam się dokształcić. Dla chcącego nic trudnego - znalazłam i wiem:) Napiszę zatem o nitce osnowy, bo może jest jeszcze ktoś, kto podobnie jak ja nie wie a chciałby uzupełnić swoją wiedzę.


Najprościej mówiąc, nitka osnowy to ta, która biegnie wzdłuż tkaniny, równolegle do jej fabrycznego brzegu. Proste? Proste! Są dwie nitki w tkaninie - nitka osnowy i nitka wątku. Czym się różnią, opisane pięknie jest tutaj. 

Od dzisiaj muszę o tym pamiętać, żeby kroić materiał wg nitki osnowy. W zasadzie robiłam to do tej pory, ale nieświadomie. Od dzisiaj będę wycinać poszczególne części moich projektów szyciowych pamiętając o tej zasadzie.




4 komentarze:

  1. Wzdłuż "krajki" znaczy. :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Zaszewko - a co to jest "krajka"?:)

    OdpowiedzUsuń
  3. krajka to jest fragment tkaniny,zazwyczaj z brzegu,posiadający mocniejszy splot,żeby tkanina się nie zaczęła pruć na brzegach. Zazwyczaj to według krajki kupujemy materiał w metrach, długość materiału ustalona jest z góry,fabrycznie. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Krajka = brzeg materiału.
    Zazwyczaj na krajce wybitę są dziurki (nie zawsze) lub idzie na niej klej.

    OdpowiedzUsuń

Zaangażowałam się w 100% tworząc ten post. Teraz czas na Ciebie, bo przecież wspólnie tworzymy ten blog, choć ja nim administruję. Będzie mi niezwykle miło, jeżeli:

a) zostawisz komentarz pod wpisem - każde Twoje słowo to dla mnie cenna wskazówka i sygnał, że jesteś ze mną
b) polubisz mój profil na FB - dzięki temu będziemy w ciągłym kontakcie
c) możesz mnie śledzić na Instagram i Pinterest, gdzie oprócz szyciowych tematów pokazuję troszkę mego prywatnego życia, ale uprzedzam - nie robię tego zbyt często (brak odpowiedniej ilości czasu)

Jeżeli ten wpis uważasz za cenny, podziel się nim proszę ze znajomym, udostępnij na swoim profilu w mediach społecznościowych.

TOP