listopada 02, 2013

Tańcowała igła z nitką...



Igła do maszyny. Igła jak igła….czy jednak? Muszę się przyznać, że uruchamiając maszynę po raz pierwszy, zupełnie się nie zastanawiałam nad tym, czy mam odpowiednią igłę w maszynia. Ba! Ja nawet nie wiedziałam, że są różne igły… 

Pisałam kiedyś, że złamałam już wiele igieł i nie wiem jak to się dzieje, że się łamią. Przypuszczam, że używałam nieodpowiedniej igły. Łamała się jedna, montowałam drugą, nie patrząc zupełnie na to, jaki ma rozmiar, jakie oznaczenie i jakie zakończenie. Doszłam jednak do momentu, w którym igła zaczęła mieć znaczenie. Wystarczyło jedno pytanie Pani w hurtowni („ Jakie mają być te igły”), moja jakże elokwentna odpowiedź („do maszyny do szycia”) i mina Pani, która dała mi do zrozumienia, że jak chce się szyć to trzeba wiedzieć czym się chce szyć. I tak oto poza samą czynnością szycia, zaczęłam interesować się wszystkim, co ma wpływ na jakość szycia.

Dzisiaj już wiem, że w procesie szycia ważny jest dobór odpowiedniej igły. Najczęściej używa się igieł z czubkiem okrągłym, tzw. standardowych. Igły takie oznaczone są symbolem R, służą do szycia większości materiałów a różnią się między sobą tylko numerami. Zasada jest taka, że im mniejszy numer tym cieńsza igła i tym cieńsze materiały powinno się nią szyć. W szyciu maszynowym używa się również igieł specjalistycznych, które różnią się między sobą zarówno rozmiarem, rodzajem ostrza jak i symbolami.  

Ja w domu mam igły z różnymi symbolami. Mam sporo igieł, które znalazłam wraz z maszyną, jak i tych kupionych już przeze mnie. Większość jest z symbolem R. Mam też igły bez symbolu - różnią się one kolorem - jedne mają złotą końcówkę a inne nie. Może ktoś wie i może podzielić się wiedzą czy kolor też ma znaczenie? 

W poniższej tabeli zestawienie igieł do maszyn domowych wraz z informacjami, które udało mi się skompletować. Jeżeli widzicie w niej błędy lub uważacie, że należałoby tę tabelę uzupełnić – proszę wpisujcie w komentarzach swoje sugestie. 

Symbol
Rodzaj czubka
Zastosowanie


R


Okrągły czubek
Większość tkanin; dobieramy rozmiar igły do rodzaju tkaniny
  •  Rozmiar 60,70 – bardzo cienkie tkaniny, w tym elastyczne, np. jedwab, krepa
  • Rozmiar 80 – jedwab, bawełna
  • Rozmiar 90 – grubsza bawełna, jeans, wełna, stretch
  • Rozmiar 100,110 -  gruby jeans, skóra, drelich
SPI
Okrągły, bardzo ostry czubek
  • do tkanin o gęstym splocie, np. mikrofaza czy niektóre rodzaje jedwabiu; można używać ich do stebnowania kołnierzyków czy mankietów koszul

SES lub SIN
okrągły czubek z małą kulką
  • do delikatnych tkanin (dzianin) o dużej gęstości oczek, wykonanych z cienkiej przędzy, podatnych na uszkodzenia spowodowane przekłuwaniem włókien

SUK lub SI
Okrągły czubek ze średnią kulką
  • do grubszych dzianin i materiałów elastycznych
SKF lub G
Okrągły czubek z dużą kulką
  • do grubych dzianin, cienkiej lycry
SKL
Okrągły czubek ze specjalną kulką
  • do szycia dzianin z gumką, do grubej lycry

Moje igły posortowałam zgodnie z powyższą tabelą wg symboli, rozmiarów i kolorów. Wreszcie mam w nich porządek, wiem, która do czego służy (może tylko poza tymi ze złotą końcówką, bez symbolu). Mogę zabierać się za świadome szycie. Na pierwszy rzut koszyczek na pieczywo dla mojej „psiapsiółki” – obiecałam, że uszyję, więc słowo się rzekło (może do Mikołajek się wyrobię – czekam na dostawę flizeliny). Wiem, że "psiapsióła" mnie podgląda na blogu, więc muszę się starać podwójnie, żeby się moje szycie udało A tak przy okazji serdecznie Ją pozdrawiam, jak również wszystkich, którzy mnie odwiedzają skrycie i tych, którzy wspierają komentarzami.


8 komentarzy:

  1. Kolejna porcja przydatnych informacji, dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Cieszę się, że są dla Ciebie przydatne.

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam

    Dopiero wczoraj dostałam od męża maszynę i w ramach przyuczenia zaczęłam w sieci szukać informacji. Tak natrafiłam na ten blog. Dużo ciekawych rzeczy się dowiedziałam. Przypadkowo znam odpowiedź co do oznaczeń igieł kolorami.

    Oto link:

    http://eti.com.pl/Czym-wygodnie-szyc.html

    pozdrawiam

    Natalia

    OdpowiedzUsuń
  4. Właśnie takich informacji dziś szukam, dzięki! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawy blog, właśnie zaczynam szycie.. jest tu wiele przydatnych informacji, dziękuję i pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. witam :-) bardzo przydatny blog :-) mam pytanie...czy te igły uniwersalne pasują do silverki? go chce kupić parę igieł...zwykłych ,do jersey'u, dzianin :-) moje pytanie brzmi czy można kupić je według tego co Pani opisała?gdziekolwiek czy są specjalne str.?nie chcę włożyć igły...i zepsuć maszyny .proszę o poradę...ewentualny link:-) pozdrawiam i dziękuję. :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. igły ze złotą końcówką - ogólnie do materiałów elastycznych, stretchu; kolor ma znaczenie, gdy nie ma symbolu - posługujemy się kolorem, ale pewnie to już wiesz, post pisany dużo wcześniej, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń

Zaangażowałam się w 100% tworząc ten post. Teraz czas na Ciebie, bo przecież wspólnie tworzymy ten blog, choć ja nim administruję. Będzie mi niezwykle miło, jeżeli:

a) zostawisz komentarz pod wpisem - każde Twoje słowo to dla mnie cenna wskazówka i sygnał, że jesteś ze mną
b) polubisz mój profil na FB - dzięki temu będziemy w ciągłym kontakcie
c) możesz mnie śledzić na Instagram i Pinterest, gdzie oprócz szyciowych tematów pokazuję troszkę mego prywatnego życia, ale uprzedzam - nie robię tego zbyt często (brak odpowiedniej ilości czasu)

Jeżeli ten wpis uważasz za cenny, podziel się nim proszę ze znajomym, udostępnij na swoim profilu w mediach społecznościowych.

TOP