września 27, 2014

Łucznik Predom 432 - krótkie info na temat obsługi

Lubię swoją starą maszynę - Łucznik Predom 432. Jest wiekowa, ma swoje humory, ale jest mi niezwykle bliska. To maszyna, na której przeszywała spodnie moja mama. To maszyna, na której zaczęłam swoją przygodę z szyciem. To maszyna, która do dzisiaj jest do tzw. zadań specjalnych.

Zdaję sobie sprawę z tego, że niewiele już osób korzysta z tego typu maszyn. Nawet jeżeli ktoś gdzieś ma taki model, to często nie posiada instrukcji lub zwyczajnie nie wie jak ją obsłużyć. Świadczą o tym "mejle" jakie otrzymuje od Was. Kilka dni temu Agnieszka poprosiła mnie o pomoc z nawleczeniu nitki na igłę. Tylko jak wytłumaczyć słowami jak to zrobić?

Postanowiłam przygotować specjalnie na ten cel wpis, który poświęcony będzie maszynie Łucznik Predom 432 a w zasadzie jej przygotowaniu do szycia. Nie ma szycia bez nici, więc dzisiaj będzie o tym, jak nawlec nitkę, aby maszyna szyła. Mam nadzieję, że tym wpisem pomogę nie tylko Agnieszce, ale wszystkim , którzy szukają informacji.

Krok 1 - zakładamy szpulkę z nićmi na drążek.
Ja niestety nie miałam pod ręką małej szpulki, więc założyłam dużą, ale nie polecam robić to w ten sposób jak na zdjęciu:)



 Krok 2 - przewlekamy nitkę przez oczko prowadnika od prawej strony do lewej.




Krok 3 - nitkę prowadzimy w dół do naprężacza i prowadzimy ją między talerzykami do sprężynki naprężacza


Krok 4 - nitkę kierujemy do góry do oczka przyciągacza nici i przewlekamy ją od prawej strony do lewej



Tak wygląda poprowadzona nitka na tym etapie.




Krok 5 - nitkę prowadzimy w dół do prowadnika i przewlekamy ją 



Krok 5 - nitkę przeciągamy przez prowadnik, który znajduje się obok igły i wygląda jak sprężynka



Krok 6 - nawlekamy igłę pamiętając aby prowadzić nitkę przez oczko igły od lewej strony do prawej


GOTOWE! Nitka nawleczona na igłę:)

Pytacie mnie również jak nawinąć nici na szpulkę, która następnie trafia do bębęnka. oto krótka instrukcja:

Krok 1 - zakładamy szpulkę z nićmi na drążek
Krok 2 - przewlekamy nitkę przez oczko prowadnika


Krok 3 - prowadzimy nitkę do naprężacza
 

Na tym etapie nitka jest tak poprowadzona


Krok 4 - następnie nitkę nawijamy na szpuleczkę, którą następnie zakładamy na trzpień nawijacza


Krok 5 - dociskamy dźwignię w kierunku szpulki


Krok 6 - uruchamiamy koło napędowe i nitka się nawija na szpuleczkę. Po nawinięciu dźwignia sama odskoczy od szpulki.


GOTOWE! 


21 komentarzy:

  1. Ach wspomnienia :-) wychowałam się z taką maszyną! Mama szyła w moim pokoju, uczyłam się na niej szyć...

    OdpowiedzUsuń
  2. Suuper wszystko opisalas !!! Na pewno komus kto ma podobna maszyne do Twojej ta lekcja sie przyda :)
    Zapraszam Cie Serdecznie na moje Kocie Candy :) Zycze CI MIlej niedzieli :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie przegapiłam? Ostatnio nie nadążam ze wszystkim....ale zaraz zaglądam do Ciebie:)

      Usuń
  3. O ja szyję na takiej samej, tylko zielonej :) Dostałam ją od ciotki. Mam oryginalną instrukcję i nawet kartę gwarancyjną :) ciotka maszynę kupiła w 74 roku.

    http://mana-j.blogspot.com/2013/04/antyk.html?m=1

    OdpowiedzUsuń
  4. a jak uruchomić koło zamachowe żeby się nie luzowało podczas szycia??? czt trzeba posługiwać się tą śrubką która tam jest???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie się nic nie luzowało podczas szycia, więc nie potrafię odpowiedzieć

      Usuń
    2. W moim Łuczniku 466 - również niemłodym - na kole zamachowym jest mniejsze kółko które przed nawijaniem nici na szpuleczkę muszę przekręcić w lewo - w ten sposób jakby wyłączam koło zamachowe i maszyna nie szyje tylko nawija nici. Aby znów można szyć muszę to mniejsze kółko przekręcić w prawo, do oporu. Może właśnie tak trzeba zrobić tzn. dokręcić bardziej małe kółko znajdujące się na kole zamachowym.

      Usuń
  5. Czy do tej maszyny dostanę stopkę do wszywania zamka krytego?

    OdpowiedzUsuń
  6. Czy do tej maszyny dostanę stopkę do wszywania zamka krytego?

    OdpowiedzUsuń
  7. Chciałam zapytać o regulacje na tej maszynie,do czego służą pokrętła

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pokrętła służą do naprężenia nici górnej oraz zmiany szerokości ściegu

      Usuń
  8. Adelu czy ta maszyna szyje skórę?

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam pytanie gdzie jest regulacja stopki tego metalowego co na nią się zakłada stopę
    Pozdtawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze to czytam to pytanie po raz kolejny i nie wiem, o ktorą część pytasz....

      Usuń
  10. Powiedz mi prosze jak włożyć nitke do bębenka?

    OdpowiedzUsuń
  11. Powiedz mi prosze jak włożyć nitke do bębenka?

    OdpowiedzUsuń
  12. Dziękuje za pomoc. W całym internecie się oszukałam pomocy i tylko ty zdołałaś mi pomóc !! :))

    OdpowiedzUsuń
  13. Witam. Na takiej maszynie moja mama wciąż dokonuje poprawek krawieckich i drobne szycia. Powiedz proszę czy do tej maszyny można zastosować podwójną igłę i co ewentualnie trzeba zmienić (jaka stopka, może transporter inny?)

    OdpowiedzUsuń

Zaangażowałam się w 100% tworząc ten post. Teraz czas na Ciebie, bo przecież wspólnie tworzymy ten blog, choć ja nim administruję. Będzie mi niezwykle miło, jeżeli:

a) zostawisz komentarz pod wpisem - każde Twoje słowo to dla mnie cenna wskazówka i sygnał, że jesteś ze mną
b) polubisz mój profil na FB - dzięki temu będziemy w ciągłym kontakcie
c) możesz mnie śledzić na Instagram i Pinterest, gdzie oprócz szyciowych tematów pokazuję troszkę mego prywatnego życia, ale uprzedzam - nie robię tego zbyt często (brak odpowiedniej ilości czasu)

Jeżeli ten wpis uważasz za cenny, podziel się nim proszę ze znajomym, udostępnij na swoim profilu w mediach społecznościowych.

TOP