stycznia 27, 2015

Jak zrobić obszycie dekoltu z dzianiny, czyli szycie wg Adeli

Ostatni mój projekt szyciowy - pisałam o nim tutaj (klik) - i mój mały sukces w postaci całkiem ładnego wykończenia dekoltu w tym projekcie zaowocował wieloma prośbami od Was o instrukcję szycia krok po kroku. Pytaliście mnie o to w korespondencji e-mail, pytaliście mnie na profilu FB (tutaj). Nie mogłam odmówić, choć nie czuję się ekspertką w tej kwestii. Obszycia dekoltu czy wykończenia przy szyi to nie jest to, z czym radzę sobie świetnie. Moje wcześniejsze próby do całkiem udanych nie mogę zaliczyć....


Bywało, że to, co próbowałam zrobić i miało być wykończeniem dekoltu albo falowało, albo krzywo wychodziło, itp. (na przykład tutaj, tutaj czy tutaj). Wiecie jak to jest - wszystko tak ładnie odszyte, pasuje i w ogóle och i ach do momentu wykończenia. Pełen zachwyt w trakcie szycia i rozczarowanie na koniec. Frustrowało mnie to bardzo, więc rozumiem, że nie jestem jedyną osobą, która sztukę wykańczania dekoltu chce opanować. Postaram się pomóc na tyle, na ile potrafię.

Za Waszą namową przygotowałam krótką instrukcję tworzenia obszycia dekoltu. Nie jest to ani odkrywcza metoda, ani nowatorska. Po prostu znaną powszechnie dopracowałam pod siebie. Musicie pamiętać, że to, co teraz zobaczycie ze sztuką krawiecką może wiele nie mieć wspólnego. Ba! Może się okazać, że to, w jaki sposób ja to robię jest wręcz nieprawidłowe z punktu widzenia profesjonalistów.

Zatem kawka, ciastko, okulary na nos i zaczynamy!


KROK 1
Mierzymy obwód dekoltu. U mnie jest to 58cm.


KROK 2
Mierzymy obwód głowy osoby, która uszytek będzie nosić - o ile mamy takie możliwości:)
 U mnie jest to syn i obwód jego głowy to 54cm.
Po co te pomiary? Po to, abym wiedziała jaki mam otwór i jaki powinien być docelowo, aby bez problemu przechodził przez głowę - zdarzało mi się, że po zrobieniu obszycia dekoltu głowa za nic przejść nie chciała:)

Przy pierwszych moich projektach ubraniowych robiłam podstawowy błąd. Szyjąc coś wg wykroju Burdy sugerowałam się wymiarami podawanymi w instrukcji, tzn. jak Burda pisała, że powinnam przygotować pasek do obszycia dekoltu o wymiarze X to ja taki szykowałam a potem....Potem okazywało się, że ten pasek jest albo za duży (i w efekcie falował) lub za mały i otwór robił się za ciasny. Od jakiegoś czasu eksperymentuję i postanowiłam porzucić wszelkie instrukcje i zdać się na intuicję, uruchomić myślenie, itp. Właśnie intuicja podpowiedziała mi, że muszę się skupić na wymiarach rzeczywistych a nie tych sugerowanych..i jeszcze na....ale o tym niżej:)

Pomiary mamy wykonane - czas przygotować odpowiedni kawałek dzianiny na obszycie dekoltu.

KROK 3
Sprawdzam jak bardzo rozciągliwa jest dzianina, którą wykorzystam do wykończenia otworu szyi. Biorę ją w ręce i rozciągam na boki. Tutaj ważne jest ustalenie w którą stronę rozciąga się dzianina. Bierzemy dwa równoległe do siebie boki tkaniny i rozciągamy. Następnie kolejne dwa równoległe i rozciągamy. Ten test pozwoli nam szybko się zorientować, w którą stronę nasza dzianina się bardziej rozciąga. To ważne, więc warto to ustalić. Można to też ustalić "naocznie", ale metoda z rozciąganiem jest szybka i pewna.


Jedna dzianina się bardziej rozciąga, inna mniej. Od stopnia rozciągliwości zależy dalsze postępowanie i trudność zarazem, bo na podstawie wymiarów otworu, wymiarów obwodu głowy oraz rozciągliwości dzianiny musimy podjąć decyzję o długości naszego kawałka dzianiny do obszycia. Można pewnie tu się posiłkować matematyką, wyliczać jak bardzo się rozciąga dzianina, itp. Może jest na to jakaś prosta metoda - nie wiem:) Ja działam intuicyjnie...Nie pomagam takim stwierdzeniem, co?:)

W tym uszytku, który służy za wzór do przygotowania tutoriala, wykorzystuję do wykończenia dekoltu dzianinę dosyć mocno rozciągliwą. Nawet bardzo mocno, dlatego mając to na uwadze zdecydowałam, że mój kawałek dzianiny do odszycia będzie miał długość 48-50 cm (już z zapasem na szew), czyli 8-10 cm mniej niż obwód dekoltu.

Chcę również, aby po przyszyciu obszycie dekoltu miało szerokość 1cm. Aby uzyskać finalnie taką szerokość potrzebuję aby mój 50cm kawałek dzianiny miał 4 cm szerokości.

Do wykończenia szyi wykorzystam materiał złożony na pół, więc 2x1cm = 2cm + zapas na szew 2x1cm = 2cm. Razem z zapasem na szew 4cm.



Podsumowując przygotowuję kawałek o wymiarach 50cm x 4cm. 


KROK 4
Teraz od razu nasuwa się pewnie każdemu myśl, że należy przygotować ten kawałek materiału z punktu 3 ze skosu. Też tak robiłam wiele razy. Tak jest chyba poprawnie, ale....
mnie się z dzianiną kompletnie nie sprawdzało.
Kombinowałam, próbowałam i wypróbowałam, że dzianina cięta ze skosu nie przynosi spodziewanego efektu. Dlatego teraz, jeżeli odszycie ma być z dzianiny, to zapominam o krojeniu ze skosu. Kroję tak, aby dłuższy bok mojego kawałka dzianiny do obszycia rozciągał się na boki, czyli mówiąc inaczej aby krótszy bok prostokąta był równoległy do prążków dzianiny. Kiedy spojrzycie na dzianinę to ma ona w swoim splocie takie jakby prążki.




KROK 5
Łączę ze sobą krótsze brzegi mojego prostokąta zszywając je - pamiętając, że prawa strona przylega do prawej. Zaprasowuję zapasy.


KROK 6
Po połączeniu, składam tkaninę wzdłuż długości na pół tak, aby prawa strona była na zewnątrz. Moja dzianina jest z lewej i prawej strony w tym samym kolorze dlatego nie widać lewej i prawej strony na zdjęciu.


KROK 7
Teraz dzielę sobie przygotowany kawałek na cztery równe odcinki. Składam na pół i zaznaczam szpilkami dwa brzegi. Teraz składam tak, aby wcześniej zaznaczone miejsca szpilami się spotkały i zaznaczam kolejne dwa punkty. W ten sposób mam wyznaczone cztery punkty w teoretycznie równej odległości od siebie.


KROK 8
Czas również na podzielenie obwodu dekoltu na cztery równe części.





KROK 9
Po podzieleniu obwodu na cztery równe odcinki przystępujemy do przypinania do niego przygotowanej wcześniej dzianiny do wykończenia dekoltu. Przypinamy prawa strona do prawej.
Pamiętajcie, że dzianina do obszycia jest złożona na pół.
Najpierw łączymy ze sobą cztery wyznaczone wcześniej punkty na obwodzie dekoltu z czterema punktami zaznaczonymi na dzianinie do obszycia.



Następnie rozciągamy tkaninę do obszycia między punktami i spinamy z dekoltem.
Na pewno zauważycie u siebie, bo na zdjęciu tego nie widać, ale tkaniny do obszycia jest mniej niż obwód dekoltu, dlatego trzeba ją naciągnąć aby móc spiąć z dekoltem na całym obwodzie.

KROK 10
Kiedy już wykonamy krok 9, to nie pozostaje nam nic innego jak zszyć wszystko razem. Podczas szycia należy pamiętać, aby rozciągać dzianinę obszycia. Jeżeli tego nie zrobimy to wtedy dekolt będzie po zszyciu pomarszczony a tego nie chcemy.

KROK 11
Przyszyliśmy nasze obszycie dekoltu. Wywijamy szew do wewnątrz. W zasadzie moglibyśmy na tym zakończyć, ale ja proponuję jeszcze przestebnować wokół dekoltu po to, aby wykończenie nam się nie odwijało w trakcie noszenia. Można to zrobić jedną igłą lub igłą podwójną - jak kto woli. Ja nie mam podwójnej igły, więc stebnuję pojedynczą.





KROK 12
Oto obszycie dekoltu w całej okazałości. Troszkę z emocji stebnowanie wokół nie wyszło równo, ale już poprawiłam i jest dobrze. Na zdjęciach wersja nie poprawiona:)









Tak oto wygląda moja metoda, która moją nie jest. Jestem pewna, że ją znaliście przynajmniej w teorii. Dostawałam wiele rad i podpowiedzi jak to robić a i tak mi nie szło:(  Dopiero teraz, kiedy zaczęłam zwracać uwagę na to, w którą stronę rozciąga się dzianina i przestałam kroić pasek ze skosu oraz zaczęłam bazować na rzeczywistych wymiarach i właściwościach tkaniny osiągnęłam sukces. Nie wiem czy to klucz. Może zwyczajnie do tej pory robiłam to źle a teraz robię dobrze. Nie wiem, ale najważniejsze, że działa. Spróbujcie i pochwalcie się, jakie uzyskaliście efekty.











37 komentarzy:

  1. I bardzo słusznie, że dzianinę kroisz prosto. Ze skosu kroi się tylko tkaninę, właśnie po to, żeby lamówce/plisie nadać elastyczności.
    Tutorial bardzo dokładny, myślę, że wielu może się przydać :-)
    Spróbuj też kiedyś innej metody przyszywania do dekoltu - nie zszywaj plisy w okrąg, zostaw jedno ramię nie zszyte, przyszyj plisę do podkroju, a potem za jednym zamachem zszyj ramię i krótkie brzegi plisy. Gwarantuje to, że szew lamówki nie rozjedzie się ze szwem ramienia i będą tworzyć jedną linię. To taki sposób dla perfekcjonistów :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki- może kiedyś spróbuję:) Na razie jestem zadowolona, że wreszcie zaczęło mi wychodzić:)

      Usuń
  2. Bardzo fajny tutorial! Ja też tak przyszywam pliskę, i też olałam Burdowe instrukcje. Tylko raz skorzystałam i w efekcie... wycięłam cały dekolt i zabrałam się do niego od nowa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami chyba lepiej nie sugerować się instrukcjami i działać intuicyjnie - co i Ty zauważyłaś:) Pozdrawiam

      Usuń
  3. Po kilku niepowodzeniach w tym temacie też porzuciłam instrukcje z burdy i robię podobnie jak Ty. Zauważyłam taką zależność, że pliska dekoltu aby ładnie leżała powinna być ok 20% krótsza niż obwód dekoltu. I faktycznie warto zmierzyć głowę modela.Raz zdarzyło mi się, że dumna z pięknego odszycia dekoltu bluzy dla syna bezskutecznie próbowałam mu ją założyć Za nic nie chciała przejść przez głowę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hihihi, ja też miałam taką sytuację dlatego teraz profilaktycznie mierzę:)

      Usuń
  4. Super tutorial!!!! Szkoda, że zobaczyłam go tak póżno :(, bo właśnie jedna bluzka z dzianiny została zrobiona :(. Pasek wycięłam ze skosa, potem wszystko mi się jeszcze naciągnęło...oj wygląda to fatalnie i zepsuło całą robotę.
    Przy następnej próbie wykorzystam Twoje krok po kroku :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetna instrukcja. Muszę się wreszcie za to zabrać.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dzięki za tą instrukcję! Z pewnością wypróbuję ten sposób.

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziękuję :) kwestia tego wykończenia była mym problemem do rozwiązania w ostatnich dniach :) spróbuję tak własnie. A instrukcja bardzo jasna i czytelna :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wygląda na prosto-trudne ;-) W Twoim wydaniu oczywiście proste... Dla mnie niezmiennie trudne ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proste to już jest jak się rozpracuje co i jak. Wcześniej takie proste nie jest, czego jestem przykłądem:) Próbowałam, marudziłam, kombinowałam a za nic wyjść nie chciało. Wtedy było trudne....Teraz jest proste:) Spróbuj - może sugerując się tym, co napisałam i dla Ciebie będzie proste?

      Usuń
  9. Super, chyba najlepiej wyglądający dekolt i w dodatku nie jest trudny :) to teraz jeszcze jakiś tutek do dekoltu w serek ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dekoltu w serek jeszcze nie miałam okazji:) ale jak będzie okazja i mi wyjdzie to oczywiście się podzielę:)

      Usuń
  10. Dziękuje!
    Na pewno się przyda.
    Szylam ostatnio pierwsza bluzkę z dzianiny... Niestety wszystko było pięknie do czasu wykanczania dekoltu. Wtedy jeszcze nie wiedziałam, ze dzianinę wykańcza się inaczej niz tkaninę... O czym mogłam się przekonać widząc rezultat... No cóż- jak sie nie przewrócisz, to sie nie nauczysz;)
    Nie poddaję się!
    Pozdrawiam i bardzo dziękuje za Twój post;)

    OdpowiedzUsuń
  11. wyszło super! ja sie jeszcze zastanawiam, czy szycie pliski z bluzką powinno byc po plisce, czy po bluzce?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że to nie ma większego znaczenia, ale mogę się mylić. W mojej ocenie to czy szyjesz po plisce czy po bluzce ma ewentualnie wpływ na układanie się. Ja zazwyczaj szyje po plisce, tzn. materiał pliski jest na górze.

      Usuń
  12. Dzięki za tutorial! Musiało zająć Ci mnóstwo czasu przygotowanie go... Śledzę Twojego bloga już od dłuuuugich miesięcy icmuszę powiedzieć, że nesamowite są Twoje postępy w "walce" z maszyną i dzianiną. Poważnie, zazdroszczę :) uwielbiam tu zaglądać po nowe inspiracje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję:) Tutorial to nie taka duża praca, ale fakt - chwile zajmuje.

      Usuń
    2. A ja się bardzo cieszę, źe są tacy ludzie, którzy chcà się dzielić bezinteresownie swoimi pomysłami i umiejętnosciami,bardzo dziękuję za tutek, bardzo potrzebny i swietnie zrobiony☺

      Usuń
  13. Świetny tutorial! i z pewnością przyda się niejednej początkującej pasjonatce szycia, szkoda że nie trafiłam na coś takiego gdy zaczynałam szyć. Co do Burdy, oprócz kontroli długości plisek, mierzę też całe wykroje zanim się za coś zabiorę, żeby znowu nie szyć jakiegoś wora :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, ja tez mierzę, choć.....hm....zazwyczaj i tak wychodzi wszystko za duże:)

      Usuń
  14. Na koncu stębnujeny dekolt od srodka czy ma zewnątrz?

    OdpowiedzUsuń
  15. Robię i-den-ty-cznie :) Więc nawet jeśli to nie jest zgodne z "sztuką" to w każdym razie bardzo bardzo praktyczne :)

    OdpowiedzUsuń
  16. A co zrobić kiedy dzianina się nie rozciąga aż tak, co zrobić aby przeszło przez głowę?

    OdpowiedzUsuń
  17. Fantastyczny tutek!!!! Jutro zastosuje sie do Twoich wskazówek robiąc odszycie w piżamie :-)

    OdpowiedzUsuń
  18. Okiełznałam dzianinę po raz pierwszy w życiu, dziękuję za świetny tutorial!

    OdpowiedzUsuń
  19. Dziękuję za tutorial, bardzo czytelny. Przyda mi się na przyszłość :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo szczegolowy i dopracowany post,bardzo dziękuję 😃 mam tez pytanie z innej beczki,dzianine szyjesz ściegiem elastycznym czy zwykłym?

    OdpowiedzUsuń
  21. Super, w niedzielę muszę uszyć sukienkę córce i właśnie już na samą myśl co mam zrobić z dekoltem pot po mnie spływał...
    Słuszna uwaga, żeby sprawdzić obwód głowy "klienta", takie proste, a...wiem, że bym to pominęła :(.

    Polecam dresówki, cudownie się z nich szyje, a dekolty, rękawy i dół obszywa ściągaczem :).

    OdpowiedzUsuń

Zaangażowałam się w 100% tworząc ten post. Teraz czas na Ciebie, bo przecież wspólnie tworzymy ten blog, choć ja nim administruję. Będzie mi niezwykle miło, jeżeli:

a) zostawisz komentarz pod wpisem - każde Twoje słowo to dla mnie cenna wskazówka i sygnał, że jesteś ze mną
b) polubisz mój profil na FB - dzięki temu będziemy w ciągłym kontakcie
c) możesz mnie śledzić na Instagram i Pinterest, gdzie oprócz szyciowych tematów pokazuję troszkę mego prywatnego życia, ale uprzedzam - nie robię tego zbyt często (brak odpowiedniej ilości czasu)

Jeżeli ten wpis uważasz za cenny, podziel się nim proszę ze znajomym, udostępnij na swoim profilu w mediach społecznościowych.

TOP